Kännykkää ei enää voi verrata tietokoneeseen – varsinkaan alle 45-vuotiaiden ikäryhmissä. Se on käden jatke ja identiteetin rakennuspalikka. Kuluttajan ja kännykän suhteessa somejätit pyrkivät maksimoimaan engagementia, ja sen takia ihmiset saadaan käyttämään luuria yhä pidempään.
Useissa kohderyhmissä uutisten käytön luonne muuttuu ja on jo muuttunut. Uutisten "luo" ei enää mennä, vaan uutiset tulevat käyttäjän luo – notifikaatteina tai kavereiden/mielipidevaikuttajien somejakoina. Varsinkin nuorissa kohderyhmissä on kaipuu syvälliseen ja analyyttiseen sisältöön, mutta nopeasti kulutettavassa muodossa. Nopeasti kulutettavana sen takia, että kaikki muutkin kilpailevat kännykänkäyttäjän ajasta. Mediatalot kilpailivat aiemmin toistensa kanssa, nyt Ylen uutisnotifikaatti kilpailee kännykän aloitusnäytöllä huomiosta kaikkien muiden notifikaattien kanssa. Uutinen kilpailee huomiosta vaikkapa Red Bullin notifikaattien kanssa.
Uutismedioilla on nyt kilpailijoina miljardien dollarien kokoisia firmoja, jotka haluavat saada asiakkaan kaiken huomion. Siksi muutimme viime syksynä Ylen Uutisvahdin sellaiseksi, että jo lukitusnäytöllä kansalainen voi nähdä mahdollisimman suuren osan sisällöstä: videot, leipätekstiä ja infografiikoita.
Uutisten kuluttamisen tavat tulevat muuttumaan ja eriytymään eri asiakasryhmissä ensi vuosikymmenellä yhä voimakkaammin. Kännykän selailu siis voi vähentyä ja alkaa tuntua vanhanaikaiselta. AI-assistentti korvanapissa tarjoamassa apuaan tai audiosisältöjä on hyvin intiimi ja mahdollisesti ruutua vahvempi kokemus – arjen keskellä. Varsinkin pitkät journalistiset sisällöt voivat joissain kohderyhmissä pärjätä paremmin kuunneltuna kuin luettuna.
Kun erilaiset AI-assistentit alkavat yleistyä, verkosta tulee jotain, joka puhuu sinun kanssasi ja auttaa sinua eri asioissa. Ja siinä samalla kätevästi myy sinulle kaikenlaista ilman, että edes kunnolla huomaat.
Samalla politiikka muuttuu digitaaliseksi. Cambridge Analytica -tapaus Yhdysvaltain vaaleissa ei ollut poikkeus, vaan se oli uudenlaisen, algoritmisen vallankäytön ajan alku. Tällaisessa maailmassa poliittisia viestejä kohdennetaan asiakkaalle yhä tehokkaammin ja ilman läpinäkyvyyttä. Kuten kulutustuotefirmat ovat jo tehneet jonkin aikaa. Adidaksia ja Aatteita voidaan somessa myydä samalla pelikirjalla.
Se myös tulee muuttamaan journalistisen työn prosesseja, ja ehkä jopa toimittajan ammatti-identiteettiä. Todellinen median murros on vasta alkamassa.
Kirjoittaja on Yle News Labin päällikkö. Teksti on aiemmin julkaistu Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Suomi-raportissa (PDF).