Hero
Author
Jarno Koponen
17.4.2019
Suomen ensimmäinen vaalimainossimulaattori julkaistiin juuri: mitä olemme oppineet?
Jarno M. Koponen kokoaa simulaattorikokeilun opit ja tulokset tähän asti.

Julkaisimme noin kaksi viikkoa sitten (ainakin) Suomen ensimmäisen vaalimainnossimulaattorin. Samanlaisia palveluita ei löydy tietääksemme maailmaltakaan.

Simulaattorin tarkoitus on avata mahdollisimman lähestyttävästi ja ymmärrettävästi kuinka somekäyttäytymistämme voidaan käyttää vaalimainonnan räätälöimiseen ja kohdentamiseen. Palvelun tarkoitus ja lupaus voidaan tiivistää seuraavasti:

Vaalikamppailua käydään nykyään somessa. Se mistä tykkäät tai miten viestit, vaikuttaa siihen millaisia vaalilupauksia näet. Kokeile miten kuvitteellisten ehdokkaiden mainoksia suositeltaisiin juuri sinulle: https://viisimiljoonaavaalimainosta.yle.fi/

Miksi vaalimainossimulaattoribeta julkaistiin?

Sosiaalinen media on tänä päivänä yhä useammalle arkipäivää, mutta sen vaikutusten hahmottaminen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä on haastavaa. Teknojättiläisillä tai tutkijoillakaan ei ole selvää käsitystä siitä kuinka some vaikuttaa ajatteluumme ja käytökseemme, saati sitten yhteiskunnalliseen kehitykseen tai demokratian toteutumiseen. Siksi on entistä tärkeämpää, että meillä jokaisella olisi paremmat lähtökohdat ymmärtää sosiaalisen median toimintamekanismeja.

Samalla olemme uudenlaisten journalististen kerrontamuotojen ja tekemisen tapojen äärellä. Millaisia keinoja tarvitsemme, jotta voimme selittää paremmin nykytodellisuuttamme, jossa algoritmit vaikuttavat arkisiin päätöksiimme? Kuinka yhdistämme datapohjaiset menetelmät ja uudet kerrontamuodot?

Tiimimme lähtökohtana on oppia miten datapohjaisia menetelmiä, uudenlaisia käyttöliittymiä, ajankohtaisia sisältöjä ja pelillisyyttä yhdistämällä voidaan avata monimutkaisia aiheita ymmärrettävästi ja puhuttelevasti. Vaalimainossimulaattorissa emme keskittyneet luomaan kattavaa ja tarkkaa suosittelujärjestelmää vaan kokemuksen, joka vääntää rautalangasta tavallisen ihmisen näkökulmasta kuinka somekäytös muuttuu räätälöidyksi ja kohdennetuksi vaalimainonnaksi.

Koska kyse on uudenlaisesta kokemuksesta, teimme kehitysvaiheessa käyttäjätestausta tavallisten suomalaisten kanssa. Päätimme hedelmällisen palautteen perusteella julkaista betaversion isommalle porukalle. Myös ajankohta on otollinen. Tänä keväänä on kahdet vaalit, joten näimme hyvän mahdollisuuden oppia lisää yhdessä käyttäjien kanssa julkaisemalla betan ennen eduskunta- ja eurovaaleja.

Tiimi teki kovaa työtä tiukalla aikataululla ja simulaattori saatiin julkaisukuntoon kahdessa kuukaudessa (iso kiitos upealle luovalle ja ratkaisukeskeiselle tiimille!).

vaalimainossimulaattori esimerkit

Mitä on opittu tähän saakka?

Isoin testi alkaa aina siitä, kun palvelu on omillaan maailmassa, jossa erilaiset ihmiset erilaisissa ympäristöissä ja erilaisilla laitteilla pääsevät testaamaan sitä ilman apua ja ohjeita.

Meitä kiinnostaa erityisesti se, avautuuko vaaliviestinnän ja somemarkkinoinnin perussajatus ja yhteys ihmisille simulaattorin avulla. Jotta voisimme ymmärtää käyttäjiä, tarvitsemme kehitystyössä määrällistä ja laadullista tietoa.

Tarkoituksenamme ei ole rikkoa kävijäennätyksiä vaan saada mahdollisimman kattava kuva palvelun heikkouksista ja vahvuuksista datan ja palautteen pohjalta.

Jotta ihmiset tietäisivät simulaattorista, julkaisusta ilmestyi kaksi artikkelia Yle Uutiset -sivulla (uutinen ja taustoittava juttu), vierailimme lyhyesti kertomassa simulaattorista Aamu-TV:ssa, Yle Radio Suomen Päivässä, Yle Puheen Aamussa ja Yle Radio 1:ssa. Lisäksi Yle Uutisten Instassa julkaistiin stoori, tehtiin nosto yle.fi/vaalit-sivulle ja nyt personointia ja somea koskevissa artikkeleiden lopussa on simulaattorinosto. Vaaleja edeltävänä perjantaina simulaattori oli mukana Ylen parhaat vaalitestit- ja pelit -koosteessa.

Määrällisten päämittareiden osalta seurasimme erityisesti sitä, kuinka moni aloittaneista käyttäjistä menee koko simulaattorin läpi alusta loppuun saakka, introsta tuloksiin. Lisäksi katsoimme, miten simulaattoria arvioidaan peukku ylös/alas mittarilla.

5mvm funnel 16042019 Vaalimainossimulaattorissa mitataan käyttäjäpolun sujuvuutta.

Tällä hetkellä (16.4.2019) betaversion aloittaneista 92% on mennyt koko simulaattoripolun läpi introsta tuloksiin (tämä on huikea tulos!). Peukku ylös/alas painaneista 57% on laittanut peukkua ylös ja 43% peukkua alas (tässä kohden meillä on pientä epävarmuutta tulkinnasta: arvioiko käyttäjä suositeltua vaalilupausta vai simulaattorikokemusta kokonaisuudessaan).

Laadullisen palautteen osalta pyysimme aktiivisesti palautetta julkaisun yhteydessä ilmestyneiden artikkeleiden kommentteihin (artikkeleihin pääset tästä ja tästä, kommentit lopussa). Lisäksi sana simulaattorista on levinnyt somessa ja olemme aktiivisesti seuranneet ja vastanneet palautteeseen siellä.

Keskeisimmät laadullisen palautteen huomiot ovat koskeneet kokemuksen syvyyttä. Osa käyttäjistä on kiittänyt simulaattorin edelläkävijyyttä ja sitä, että se avaa vaikeasti hahmotettavaa aihetta selkeästi ja lähestyttävästi, “rautalangasta vääntäen”. Innostavaa ja rakentavaa palautetta on tullut mm. opetusalan, someammattilaisten, tekoälykehityksen ja pelialan kovanluokan tekijöiltä. Toisaalta osa käyttäjistä on jäänyt nälkäiseksi tai pettynyt kokemuksen yksinkertaisuuteen: he ovat halunneet samantien syventää kokemustaan ja tietää aiheesta lisää.

Kuuntelimme tarkalla korvalla myös uutistoimituksen palautetta. Uutistoimittajat kiinnittivät huomiota erityisesti siihen, voiko tämänkaltaista uudenlaista palvelua käyttää suoraan ilman, että ihminen tietää aiheesta yhtään mitään. Eli voiko tavallista ihmistä ohjata palveluun ilman minkäänlaista alustamista. Lisäksi pohdittiin, millainen uutiskoukku saisi tavallisen ihmisen tutustumaan palveluun.

Simulaattorin julkaisun myötä olemme pohtineet myös sitä, onko somepersonointi vaikutuksineen tällä hetkellä vielä tiedostavien edelläkävijöiden juttu? Ja jos näin, kuinka löydämme keinot ja puhuttelevan kulman selittää asiaa jatkossa entistä paremmin ihmisille, joille arkiteknologian ilmiöt itsessään eivät ole tärkeitä. Digitaalinen medialukutaito on tulevaisuudessa entistä tärkeämpi perustaito, joka kuuluu kaikille.

Vaalimainossimulaattorin jatkot

Vaalimainossimulaattorin betaversio on nyt verkossa kaikkien käytettävissä. Olemme myös samantien tehneet pientä jatkokehitystä ja korjauksia datan ja palautteen perusteella.

Avaamme nyt simulaattorin alussa vielä selvemmin, mistä siinä on kyse. Lisäksi lisäsimme simulaattorin alkuun ja loppuun linkit syventävään materiaaliin. Palautteen pohjalta toimme simulaattorin loppuun myös suorajako-ominaisuudet.

Koska kyseessä on uusi avaus, kaikki palaute on edelleen erittäin tervetullutta. Eli, testaa simulaattoria ja laita tänne suuntaan kysymyksiä ja kommentteja: sähköpostia osoitteeseen vv2020(youknowwhat)yle.fi tai pingaa minua vaikka Twitterissä. Kiitos!

PS. Lopuksi vielä simulaattorin logiikkaan liittyvä twisti (kuka on huomannut tämän?): Hieman yksinkertaistaen, pisteytämme käyttäjän valintoja lokaali-globaali-, konservatiivi-liberaali ja oikeisto-vasemmisto-akseleilla. Vaalilupauksen suosittelulogiikassa on kokeiltu sitä, että sinulle näytetään valintojesi perusteella “vastakkaista” aatekantaa edustavan ehdokkaan sinulle räätälöimä ja kohdentama viesti. Eli jos kokeilet simulaattoria toisen kerran vastaamalla täysin eri tavalla (vastakkaisesti), saatat saada viestin omaa varsinaista poliittista arvomaailmaasi edustavalta kuvitteelliselta ehdokkaalta.

Kirjoittaja Jarno M. Koponen on Yle News Labin Head of AI and Personalization.