Uutishuoneiden tehtävä on toimia vallan vahtikoirana. Sosiaalisen median alustat vaikuttavat koko ajan enemmän siihen mitä ihmiset ajattelevat poliittisista kysymyksistä ja ympäristöstään.
Sosiaalisen median personoidut fiidit käyttävät siis yhteiskunnallista valtaa.
Miten vallan vahtikoira voi läpivalaista yhteiskunnallista valtaa kun valta siirtyy AI-ohjattuihin algoritmeihin?
Kun muutama vuosi sitten keltaliivit osoittivat melko ärhäkästi mieltään Euroopassa, erään EBU-maan päätoimittaja hymähti minulle mielenkiintoisen ajatuksen: Ketä pitää haastatella ja keneltä pitää vaatia vastauksia jos autoja on sytytetty palamaan suurkaupungin keskustassa, kun mielenilmauksen on järjestänyt somessa toimiva verkosto? Kuka on verkostomaisesti toimivan liikehdinnän vastuuhenkilö, jota toimittajien pitäisi haastatella??
Perinteisessä maailmassa lakoissa ja mielenilmauksessa oli aina virallinen johtaja ja vastuuhenkilö, puheenjohtaja tai joku sellainen. Häntä toimittajat haastattelevat ja kysyvät tiukkoja kysymyksiä.
Verkostoituneessa maailmassa verkostomaisia kansanliikkeitä tulee syntymään yhä kiihtyvään tahtiin. Esimerkkeinä niin Black Lives Matter kuin Washingtonin kongressin valtaukseen päätynyt somekuplissa syntynyt liikehdintä (ei Donald Trump sitä yksin pystynyt rakentamaan, sosiaalisen median liikehdintää ei pysty nollasta synnyttämään, mutta olemassa olevaa liikehdintää voi vahvistaa, kuten 2016 USAn vaalien Cambridge Analytica -skandaalista opittiin.)
Facebookkien, youtubejen, tiktokkien algoritmit ovat liikesalaisuukaisia. Ne kuitenkin päättävät mitä kukin meistä näkee. Ja ne vaikuttavat siihen mitä ajattelemme. Kärjistäen voisi siis sanoa että yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta on tullut liikesalaisuus.
Sosiaalisessa mediassa targetoimalla voi samalla pelikirjalla myydä lenkkareita ja yhteiskunnallisia ajatuksia.
Meillä uutistoimittajilla pitäisi olla siis uudenlaisia työvälineitä seurata sitä mitä erilaisilla alustoilla tapahtuu.
Meitä toimittajia tarvitaan hähmäisessä ja kaoottisessa maailmassa enemmän kuin koskaan. Mutta samalla me tarvitsemme uusia työvälineitä ja uutta mindsettiä ajatteluumme: Jos olemme vallan vahtikoira, meidän pitää tietää missä valta on, ja sen jälkeen kyetä läpivalaisemaan sitä valtaa.
Niin me olemme tehneet 1800-luvulta lähtien.
Kirjoittaja on Suomen Yleisradion Yle News Labin johtaja. Hän työskenteli 2018 Washington DC:ssä Woodrow Wilson Center -thinktankissa tutkimassa sosiaalisen median alustojen valtaa. Hänen mielestään journalismi on edelleen maailman cooleimpia ammatteja.